Як розвинути творче мислення?

13.08.2021
Hub 4.0
Як розвинути творче мислення?

Після того, як ми пережили важкий час коронавірусу і локдаунів, нам потрібен час, щоб обміркувати куди рухатися. І саме для цього треба знайти в собі ті джерела творчості, які допоможуть винайти щось нове, що допоможе просуватися в розвитку своїх здібностей.

Творчість це діяльність, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні, управлінські чи інші інновації).

Складові творчості:

  • Досвід
  • Випадок/помилка
  • Позбавлення від обмежень і самообмежень
  • Напрямки творчих ідей
  • Гострий погляд
  • Креативне мислення
  • Безглуздя
  • Мотивація

Досвід з одного боку підштовхує нас до творчості, а з іншого — не дозволяє повною мірою використати наші творчі пориви.

Іноді досвід потрібно пригальмувати, або відмовитися від нього. Це дасть можливість нам щось винайти.

Але досвід дозволяє завчасно мінімізувати ризики, економити час, ресурси та фінанси.

Під час творчого процесу намагайтеся подолати внутрішнє закріпачення і забобони. Вийти за межі внутрішніх обмежень і визнаних правил і методів.

Напрямки творчих ідей: фокусування на цілі, на дизайні / покращенні, на проблемі.

Якщо ми обрали фокусуватися на цілі,  тоді нам потрібно поставити собі три питання:

  1. До чого ми хочемо прийти? (Мета)
  2. Яка від цього нам вигода і чому ми цим займаємося?  (Цінність:  збільшення доходу, розширення кордонів)
  3. Яким способом ми досягнемо поставленої мети? (Механізм)

Якщо ми фокусуємося на проблемі:

  • Чітко визначте для себе це проблема чи ціль?
  • Ви хочете розв’язувати проблему чи подолати перепону?
  • Проблема повинна бути конкретно визначена.

Фокусування на дизайні чи покращенні це те, що найбільш поширене у творчості.

Тут потрібно:

  • Визначити загальний напрямок дизайну / удосконалення
  • Удосконалення носить покращення, а не розв’язує проблему
  • Звертайте / перемикайте увагу на різні частини області дизайну / удосконалення
  • Дизайн / удосконалення може зачіпати предмети / процедури / методи / правила.

Перейдемо до креативних методів, які можуть допомогти розвинути творчий погляд на звичні речі.

Метод «Гострий погляд» коли ви зосереджуєте увагу на тому, нащо ніхто не звертає увагу. Ви ніби через збільшувальне скло дивитеся і бачите щось цікаве, що ніхто не помічав. 

Це означає, що ви можете бачити моменти, які можуть викликати нову ідею / підходи для розв’язання задачі, покращити процес чи технологію.

Як приклад, ідея винаходу липучки, яка належить Жоржу де Местралю.

Він винайшов липучку в 1941 році. Кожного дня він виходив на прогулянку з песиком. Але щодня він стикався з однією проблемою: йому доводилося витягати з хутра песика реп’яхи. 

В нього з’являється бажання розв’язувати цю проблему: Як зробити так, щоб це більше не траплялося?

Якби він пішов звичайним шляхом, він одягнув би песика в комбінезон. 

Але його зацікавило, яким чином реп’яхи чіпляються за хутро. Він роздивився під збільшувальним склом реп’ях, і  побачив на ньому маленькі крючки. Так йому прийшла ідея, як з’єднати два матеріали без ґудзиків і швів.

У 1959 році він запатентував липучку як свій винахід.

Тож, вирішуючи якусь проблему, ви можете наштовхнутися на ідею, яка може бути не пов’язана з розв’язанням даної проблеми.

Придивившись до реп’яха, Жорж зрозумів який потенціал там криється.

Біомімікрія це доволі популярний підхід в сучасному світі. Коли природні стратегії використовуються в розвитку сучасних технологій.

Креативне мислення це підхід, який використовує наші особисті особливості мислення, і намагається підійти до вирішення з незвичного боку.

Креативне мислення це не низка осяянь, а результат послідовного навчання методам, прийомів неординарного мислення та контролю над своєю свідомістю, яким може навчитися кожен.

Декілька методів креативного мислення:

CRAFT (Creative Algorithm Frames & Tools)

Творчі рамки та інструменти алгоритму, цей метод побудований на сприйнятті споживачем світу через символіку та абстрактні форми. Щоб ідея зацікавила людину, у неї повинні бути форма, яка викликає емоції; користь, яку споживач хоче отримати в цьому продукті/послузі.

Дизайн-мислення

Це практика корисних дій та швидких рішень для створення продуктів і сервісів. В основі цієї методики лежить емпатія – співчуття досліду, ситуації чи емоцій тій аудиторії, для котрої ви шукаєте рішення. Такий підхід спирається на три компоненти: споглядання, занурення і залучення. Автори цієї методики Бассо Платтнер та Девід Келлі використовують такі інструменти як: 

  • Глибинне інтерв’ю 
  • Обмін історіями
  • Аналіз шляхів користувача
  • Принцип варіативності.      

Латеральне мислення

Це вміння мислити нестандартно, непересічно, використовуючи максимальну кількість підходів до вирішення завдання, які досить часто ігноруються людським логічним мисленням. Латеральне мислення розробив британський психолог Едвард де Боро у 1960-х роках.

ТРВЗ (Теорія Розв’язання Винахідницьких Задач) 

Одна з перших методик креативних рішень була розроблена в 1940-х роках радянським вченим, інженером і письменником-фантастом Генріхом Альтшуллером. Методика допомагає задовольняти суперечливі вимоги, винаходити ідеальне рішення та оптимізувати системи.

Не бійтеся братися за справу, про яку ви нічого не знаєте. Тобто, щоб бути компетентним, ви повинні знати як можна більше, але щоб бути оригінальним, ви можете нічого не знати в цій темі чи питанні.

Під час мозкового штурму в креативній команді чи вашому колективі вигадується велика кількість ідей. І деякі з них здаються нездійсненими чи надто складними.

Не раджу відкидати їх одразу. З часом можуть знайтися ресурси для їх втілення.

На останок, бажаю всім не боятися спроб. Якщо в якусь мить вам здаватиметься, що ви не маєте знань, чи вам не достатньо ресурсів, згадайте джмеля. За всіма законами аеродинаміки, він не може літати. Але у нього є мотивація знайти квітку з пилком.