Підводні камені автоматизації бізнес-процесів

19.05.2021
Hub 4.0
Підводні камені автоматизації бізнес-процесів

Максим Прохоров засновник і керуючий партнер компанії PM Partners.

Епоха цифрової трансформації почалася з промислового капіталізму лише 150 років тому. Тоді з’явилися перші машини, лампочки, залізничні дороги. Потім технології масового виробництва, які дозволили робити конвеєри, супутники, ядерні реактори. Третя хвиля автоматизація виробництва: вай-фай, аналітичні інструменти, пошукові системи те, що стало доступно широкому спектру населення та бізнесу.

Зараз ми живемо в комбіновану епоху, коли з’являються квантові комп’ютери та нейронні мережі, — коли система вже сама провокує рішення.

Завдяки тому, що світові процеси прискорилися, компанія може за 5 років досягти вартості в $ 1 млрд. Хоча раніше для цього потрібно було 50 років. Так само швидко можна й збанкрутувати.

На приклад, британська туристична компанія Thomas Cook, яка проіснувала з 1841 року і припинила свою діяльність в 2019 році. Компанія недооцінила цифрову трансформацію і автоматизацію процесів. У компанії не розуміли, що володіти власним авіатранспортом, мережами ресторанів і готелів необов’язково. Світ змінився.

Треба розуміти, що сфера автоматизації та цифрової трансформації дуже молода. І головний її принцип Не потрібно автоматизувати минуле, треба автоматизувати майбутнє.

Коли настане економіка майбутнього?

Майбутнє вже настало.

Uber компанія надає транспортні послуги, не володіючи жодним транспортним засобом.

Airbnb надає послуги житла і проживання, не маючи жодного апартаменту, квартири чи готелю.

Facebook світовий лідер з надання контенту, що не генерує ні йоту контенту.

Amazon надає послуги з продажу товарів, не бувши власником жодного товару.

SPACEX компанія, яка забезпечить бездротовим інтернетом усіх жителів планети.

З чого почати?

Велика помилка багатьох компаній, власників і менеджерів вони думають, що інструменти програмного забезпечення допоможуть вирішити їхні проблеми.

Процес цифрової трансформації і автоматизації повинен починатися з таких етапів:

  1. Клієнтський досвід. Розуміння того, що тепер клієнт першочерговий для збору стратегій, досвіду та взаємодії з ним. Потрібно збирати його звички і взаємодією з вашим брендом. Спочатку клієнтський досвід, а потім автоматизація.
  2. Корпоративна культура. Вона повинна змінитися в результаті впровадження нових технологій, процесів і навичок.
  3. Оптимізація процесів. Автоматизація допоможе нівелювати людський фактор і ліквідувати можливу похибку в повторюваних діях.
  4. Трансформація бізнес-моделі. Після оптимізації процесів у компанії вивільняється час для трансформації бізнес-моделі. Це допоможе  дати клієнтові цінність, яку бізнес не міг дати раніше.

Перед автоматизацією потрібно задати собі 3 питання:

  1. Вона підвищить довіру до даних серед співробітників?
  2. Допоможе скоротить час реалізації або знизити вартість продукту?
  3. Зменшить залежність бізнесу від людського фактора?

Лише 30% впроваджень обумовлені економічно.

Вам потрібно не просто робити вузькоспеціалізований продукт, а будувати екосистему. Максимально оперативно інтегруватися з різними сервісами. Думати про те, щоб до вашого цифрового ядра можна було швидко і просто інтегруватися (API).

Покрокова інструкція для автоматизації бізнес-процесів вашої компанії

  1. Визначте пріоритетний напрямок у вашій компанії. Як правило, треба брати те, що відразу дасть результат. За рейтингом напрямків це: продажі, логістика, склад, закупівлі.
  2. Опишіть процес на папері. Опишіть його так, як би ви хотіли, щоб він працював.
  3. Знайдіть предмет автоматизації. Це повинні бути повторювані дії, які завдяки автоматизації скоротять ризик людського фактора при виконанні алгоритму.
  4. Визначте цілі автоматизації. Зафіксуйте чіткі вимірювані задачі: що ви хочете отримати після впровадження автоматизованого бізнес-процесу.
  5. Почніть пошук хороших практик для ваших цілей. Якщо ви на початку шляху, то все вже придумано до вас. Не вигадуйте велосипед.
  6. Займіться пошуком інструментів. Знайдіть готове рішення, яке задовольняє ваші потреби на 60-70%. Якщо знайдете на 100% вам дуже пощастило. Ні в якому разі не губіть родзинку свого бізнесу заради автоматизації.
  7. Виберіть підрядника. Критерії, яким він повинен відповідати: – має експертизу у вашій галузі; – мав досвід застосування (не менше 5 кейсів); – може показати приклади реалізації.
  8. Обов’язково прорахуйте економічний ефект реалізації. Не допускайте автоматизації заради автоматизації.
  9. Будьте залученим у процес. Слідкуйте за реалізацією, і не знімайте з себе відповідальність за результат. Пройдіть всі етапи: тестування, промислове тестування, впровадження, стабілізація, підтримка.
  10. Виділіть один ключовий KPI. Завдяки автоматизації у вас з’явиться інструмент для відстежування метрик і аналітики. Зафіксуйте один важливий показник для відстеження тенденцій його змін.
  11. Налаштуйте звітність по регламентах. Дуже важливо прищепити культуру автоматизації. Для цього треба налаштувати регулярну звітність за показниками, яку дає автоматизація.